Week 1 - Reisverslag uit New Delhi, India van Anouk Sande - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit New Delhi, India van Anouk Sande - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

13 April 2010 | India, New Delhi

Namaskar!
Dit is goede dag in het Marathi, de taal die ze hier spreken.
Hoe is het met jullie? Ik ben nu al een week in India en de tijd is omgevlogen! Ik heb heel veel ervaringen op gedaan, maar meer dan de helft is voor mij alweer normaal geworden. Een voorbeeld hiervan is dat overal je slippers/schoenen uit moet doen wanneer je ergens naar binnen gaat en dat je met je rechterhand eet.

Donderdag heb ik op kantoor gewerkt waar ik bijna heel de dag in bespreking was met de marketing manager Sachin, die mij een beetje met mijn project helpt. Aan het eind van de middag werd ik door een aantal mensen van Yerala mee genomen naar een fabriekje waar elektronische producten met de naam INDUTCH worden gemaakt. Bij INDUTCH worden HIV geïnfecteerde vrouwen in de gelegenheid gesteld elektronische componenten te produceren. Hier realiseer je je pas hoe modern wij leven.. want wanneer je even snel iets koopt (bijv. een lampje) denk je er niet aan de hoeveelheid werk dat daarin zit...

Vrijdag ben ik heel de dag met Sachin naar het plaatsje Vita geweest. Om hier te komen moesten we 2 uur met een oude hobbelbus. In Vita bezochten we het fabriekje waar de producten worden verwerkt die geteeld worden met behulp van microkredieten. Ze verwerken daar de groenten en fruit tot jams, ketchups en pickles. Heel interessant om te zien, maar het productieproces had ik in 5 min door.. terwijl we daar heel de dag bleven.. Na een lange dag in het fabriekje rond gehangen te hebben moesten we weer 2 uur terug in de bus. Onderweg zie je de arme boeren die zichzelf, hun kleren en hun eten wassen in de rivier. Ook zag je de kleine hutjes waarin ze leven met hun dieren. Dit zijn vaak buffels, stieren en geiten die helpen met de voedselvoorziening en de arbeid (deze eren ze dan ook op speciale feestdagen). Ook heb ik al een aantal kamelen gezien, die net als ezels worden bepakt. Af en toe lijkt het net of je in het leven van 100 jaar terug bent. De verschillen zijn zo groot! ’s Avonds heb ik met 3 meisjes hier uit de buurt gegeten en zijn we naar een tempel geweest. Ik vind het heel interessant om die rituelen te zien en iedereen mag hier aan mee doen.

Zaterdag is voor mij ook een werkdag. Ik ben ’s ochtends eerst naar de dokter geweest om nog een vaccinatie te halen. Daarna heb ik heel de dag hard aan mijn interne analyse gewerkt voor mijn marketingplan. Helaas is het tempo wat ze in het begin hier hadden niet gebleven, de informatie die ik vraag krijg ik pas na veel aandringen! De mensen van Yerala dringen erg aan op een actieplan, liefst vergeten ze de research ervoor.

Zondag, eindelijk vrij!! De drie meiden waar ik vrijdag mee heb gegeten hebben mij de stad een beetje laten zien! We zijn met een autorickshaw naar een kledingmarkt geweest waar ik een kurtis heb gekocht, dit is een soort tuniek die ze hier naast hun sari dragen. Omdat ik de enige buitenlander ben in dit conservatieve stadje , word ik vaak nagekeken en daarom is het handiger als ik me minder westers kleed (met name strakke t-shirts). Daarna zijn we heel hip bij Café Coffee Day (soort Starbucks) wat wezen drinken.. De westerse dingen komen hier ook langzaam. In Sangli hebben ze bijvoorbeeld geen shopping malls (heb gehoord dat ze er wel 1 aan het bouwen zijn) maar allemaal kleine verschillende kraampjes/winkeltjes. En van elk winkeltje hebben ze er ongeveer 1000 van in een stad. Hier zal ik nog foto’s van maken! ’s Avonds heb ik mijn eerste romantische Bollywood movie gezien, super grappig!

De rest van de week is voor mij gewoon een werkweek en zit ik op kantoor, net als bij jullie. Elke dag maak ik weer wat nieuws mee en leer ik wat meer over de cultuur en lifestyle.

Het is weer een lang verhaal geworden! Ik ga weer verder met werken en hoop ook wat van jullie te horen. Bedankt voor de berichtjes en mailtjes, vind het erg leuk om deze te lezen!
Liefs Anouk

• 13 April 2010 - 09:01

Cissy:

Hi Anouk,

Jij bent net aan het begin van je avontuur, ik al bijna aan het eind.
    Het zal best even wennen zijn, maar je went snel zo te horen. Geniet er van, de tijd vliegt voorbij!
    Vanaf nu ben ik aan het rondreizen, maar zal af en toe een berichtje achterlaten, weet hoe leuk dat is.

Liefs Cissy

• 13 April 2010 - 09:40

Marian:

Ha Anouk,
    Je zit er goed in zeg, het is direct aanpakken geblazen. Op zich wel lekker natuurlijk. Ik moest wel lachen dat je met je kleding probeert, er iets minder Westers uit te zien, misschien moet je je haar maar verven haha.
    Anouk veel succes de komende week, enne...denk aan de klok 's-avonds!!

groetjes Marian

• 13 April 2010 - 10:24

Inge:

Heee Noukie! Heel goed om te lezen dat het helemaal leuk is, lekker aan de slag en al leuke mensen ontmoet!
    We moeten snel weer even skypen.. Even een date afspreken, want moet je echt wat dingen vragen ;)

xxx

• 13 April 2010 - 12:26

Mikal:

Leuk dat het bevalt, lijkt me een super gave ervaring.

Spreek u snel!

• 13 April 2010 - 16:35

Marjanne T:

Hay Anouk,
    Leuk om je verhaal te lezen. Veel plezier daar en geniet ervan, hoor.

groetjes
    Marjanne

Hee lieverd,
    ben erg benieuwd naar je foto's! Wil die hippe kurstis wel eens zien hoor. Ook je collega's en je huisgenoten.

• 13 April 2010 - 19:51

Mama:

nou ja, drie reacties is wat overdreven, maar het groene knopje reageerde niet meteen. dat zijn dus heel veel zoenen.

• 13 April 2010 - 20:00

Peggy:

Heeeee!! :D

Wat een leuk verhaal weer! Echt heel leuk om zo mee te lezen wat je meemaakt:D Hier gaat verder alles goed! Elke dag gewoon weer naar school. Wel gezellig hoor! Ik ben ook aangenomen bij de vogue akademie:D Wilde het even laten weten!
    Nou suc6 weer de rest van de week
    Een Dikke Kus(K) Liefs Peggy

• 13 April 2010 - 20:25

Sylvia:

hoi anouk
    leuk zo je verhalen te lezen. staat je kurtis leuk ?ik zie je al lopen met je blonde koppie erboven.maak je een foto lijkt me leuk.komen die meisjes ook hier vandaan wel fijn dat je zo kontacten hebt met andere dames groetjes en een fijne tijd van sylvia

• 13 April 2010 - 21:09

Helma :

Ha Anouk,
    Wat een avontuur en je kan er gelijk tegenaan. Zo te lezen gaat dat je goed af. Succes deze week. groetjes Helma.

• 14 April 2010 - 06:52

Margo:

hoi anouk,
    ben nu ben je moeder en ben je verhaal aan het lezen. harstikke leuk en interessant. als ik jong was zou ik het ook willen doen.
    groetjes, margo

• 15 April 2010 - 09:11

Marian Kester:

Hallo Anouk, wat een verhaal van je zeg. Een super ervaring. Ik zie dat je al een mooie blouse gekocht heb. Beter met al die heethoofdige mannen daar. Ik ben wel heel benieuwd naar je andere ervaringen. Groetjes, Marian Kester

• 16 April 2010 - 00:31

Geluk:

Ha Anouk!!

Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin heb :D Haha moest wel lachen om dat stukje over de fabriek dat je het binnen 5 minuten al door had maar dat je daar gezellig de hele dag mocht blijven hahah

Ik zit nu samen met Maritte in Mexico, wat een beleving!

Leuk om iets van je te lezen, groetjes en heele rg veel plezier!!!!

x Maikel

• 16 April 2010 - 07:02

Opa En Oma:

fantastisch anouk, het gaat je lukken! weten dat je het kunt want dat zagen we deze zomer op het Wilhelminaplein bij de presentatie van Koppert producten! Nog steeds apetrots, kus van opa en oma

• 18 April 2010 - 17:41

Marjon:

Hé Noekie! Eindelijk eens reageren op je stukje van dinsdag. Natuurlijk hebben we maandag wel lekker bijgepraat en ik hoorde van je moeder dat je na die dag de knop om hebt kunnen zetten. You go girl!!
    Hier alles ok. Drukke tijden he? je kent het.Edwin nog steeds ´in de kost´..lekker rustig (oeiiii laat hem dit maar niet lezen). Zal woensdag dan ook wel geen kadootje krijgen hmmm da´s minder haha
    Lieffie ik ga je van de week weer een keer bellen. Houd je haaks en have fun!
    Dikke, dikke kus vanuit je vervuilde klusadresje
    doeiiiiiiiiiiii

• 19 April 2010 - 20:58

Rachel:

Hee noukie!

Wow, je bent vast moe na zoveel indrukken te hebben opgedaan;)? Ik zie dat het er heet heet heet is. Ben je al lekker bruin?

Op naar je volgende verhaal!

Kus(K)xx

P.s. Hangt je slinger al:O?