Afscheid Sangli - Reisverslag uit New Delhi, India van Anouk Sande - WaarBenJij.nu Afscheid Sangli - Reisverslag uit New Delhi, India van Anouk Sande - WaarBenJij.nu

Afscheid Sangli

Door: anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

04 Juni 2010 | India, New Delhi

Hoi allemaal,

Dit is mijn laatste berichtje vanuit Sangli, want zondag vertrek ik naar Mumbai om daar over te stappen naar Delhi en de volgende ochtend weer vroeg te vertrekken naar Jaipur, de roze stad, waar mijn rondreis begint.

De afgelopen twee weken heb ik keihard gewerkt om heel mijn project en verslag af te ronden voor Yerala Projects Society zodat zij verder kunnen gaan met de uitwerking van de ideeën en plannen. Daarnaast heb ik ook van iedereen die ik hier heb leren kennen afscheid genomen en nog een Indisch huwelijk meegemaakt. Dit was onwijs leuk om te zien! Zo zijn er heel veel ceremonies, draagt iedereen mooie en kleurrijke sari’s en moest ik ook aan de mehendi (henna op hand) geloven. Het huwelijk van dit koppel is een liefdeshuwelijk, wat een grote uitzondering hier is omdat in India alle huwelijken gearrangeerd worden door de families. Het was een heel bijzondere happening en erg leuk om te zien hoe het hier gaat.

Het is eigenlijk wel raar om hier nu weg te gaan en ik besef het ook nog niet helemaal. Heel veel dingen wat ik in het begin raar of fascinerend vond, zijn nu weer heel gewoon geworden. Ik heb mezelf aangepast en ben er gewend aangeraakt en sommige dingen zullen in NL wel weer heel raar zijn!
Zo heb ik de afgelopen twee maanden niet één buitenlander gezien, alleen een emmer als douche gehad, mijn kleren met de hand gewassen, aan de hitte (+40 C) gewend geraakt, van het Indische eten gaan houden (lekker!!!), alleen met mijn rechterhand leren eten, is het drukke verkeer normaal voor mij geworden (hele families op de scooter), is alles kleurrijk en ruik je overal wel iets (jasmijnbloemen, eten en afval). Ik ben gewend geraakt dat mensen veel naar mij staren en heb veel meer geduld gekregen (heb nog steeds niet alle info gehad waar ik 10 weken geleden ook al om vroeg). Toch kan ik de gearrangeerde huwelijken echt niet begrijpen en de beperkte vrijheid (het niet alleen over straat kunnen) vind ik ook nog steeds wennen. Nu kijk ik heel erg uit naar een lekker stukje vlees/vis en een heerlijke volle douche!
Ik heb tot nu toe echt een super tijd gehad waar ik veel van de cultuur heb geleerd die totaal anders is dan de Westerse. Ik ben zeker van plan om nog een keer terug te gaan naar India! Maar eerst nog even genieten van drie super weken in het noorden van India en Nepal. Wanneer ik tijd heb en een internetcafeetje kan vinden, zal ik wat van mij laten horen!

Tot snel!!

Dikke kus Anouk

• 04 Juni 2010 - 06:01

Marjon:

Lieve Anouk, ongelooflijk dat je dit deel al weer gaat afsluiten. Je hebt super veel ervaringen opgedaan en je klinkt zooo positief terwijl we heel goed weten dat het echt niet altijd makkelijk is geweest. Ik wens je heel sterkte deze dagen met verder afscheid nemen en veel plezier de komende 3 weken! We gaan je weer lezen en volgen je reis met het programma wat je gestuurd hebt!!!
    Dikke kus,
    Marjon, Edwin, Jip&Jessie

PS Fleur gaat vandaag ´return sender´ :-(

• 04 Juni 2010 - 07:05

Inge:

Noukie!! Mooie handen zeg ;).. Have fun op je reisje, geniet ervan, overal foto's van maken! Over 2 maanden kletsen we bij hihi

xx

• 04 Juni 2010 - 11:18

Eef:

Leuke duim heb je toch Anouk (H) Haha, leuk joh om te lezen dat het allemaal goed is gegaan en dat je het zo naar je zin hebt gehad! Heel veel plezier de komende drie weken als je lekker gaat reizen enzo, en we zien je snel weer in Nederland!

xxx

• 04 Juni 2010 - 17:50

Rachel:

Hee noukie!

Haha ik herkende je hand meteen aan je duimpje! Die foto van het huwelijk is echt geweldig, je springt er echt uit! Wel heel mooi kleurrijk enzo idd! Ik denk dat je het met reizen echt leuk gaat krijgen, kan niet wachten op alle verhalen...we moeten snel meeten als je terug bent! Heeeeeel veel plezier! Ik denk aan je xxx

• 04 Juni 2010 - 19:21

Marjanne T:

Hay Anouk,
    geniet nog van de tijd dat je in India bent en vooral van je reis.Ook dit zal een hele ervaring zijn. De verhalen hoor ik wel van Inge
    Groetjes

• 07 Juni 2010 - 08:28

Inge V Balkom:

Heeyy,

Super veel plezier met je reis!! Geniet ervan en kan het geloven ja dat het raar is om alles achter te laten wat net je thuis is geworden!!
    Maar vooral enjoy!!
    kusss

• 08 Juni 2010 - 04:47

Marieke Roodhart:

Hee anouk!
    Heel veel ervaringen heb je opgedaan, leuk leuk! Wel leuk om eventjes in zo'n andere wereld te leven, toch! (vind ik hier in Thailand in elk geval wel, zoveel nieuwe dingen, en vreemde dingen zijn ineens normaal!) en veel dingen zijn heel herkenbaar voor mij :D! Geniet van je laatste 3 weken vakantie!

• 14 Juni 2010 - 06:48

Janna:

Hey Anouk, zo te lezen heb je echt onwijs veel mee gemaakt! Super leuk :)
    Hoe bevalt je rondreis?Al veel gezien? Geniet er in ieder geval nog even van!

XX

• 14 Juni 2010 - 21:10

Lisa:

Hee Nouk!
    Wauw geweldig om al die foto's te zien! Zo te merken heb je heel veel moois meegemaakt. Supergaaf dat je ook bij die bruiloft mocht zijn!
    Heel veel plezier nog op je rondreis, geniet ervan!
    Groetjes en kussen,

Plannen gewijzigd

18 Mei 2010

Ziekenhuis
Anouk

Hoi! Dinsdag 6 april vertrek ik dan eindelijk naar India! Na veel emailtjes heen en weer is mijn stage en alles er om heen geregeld! Ik ga naar Sangli, waar ik de mensen van Yerala Food Projects ga helpen met het verbeteren van de marketing van hun producten. Deze producten zijn ketchups, pickles en jams die gemaakt zijn door mensen met de hulp van een soort micro-krediet. Ik zal hier 3 maanden aan werken, maar natuurlijk ook de indische cultuur opsnuiven. Ik houd jullie via deze site op de hoogte van mijn leven in India! De laatste dagen voor mij gaan nu in! Ik ben nu begonnen met lijstjes maken, laatste spulletjes kopen en dan nog inpakken en van iedereen afscheid nemen! Heel veel leesplezier en ik hoop ook van jullie te horen! xx

Actief sinds 02 April 2010