Goed werk voor boeren in Jalihal - Reisverslag uit New Delhi, India van Anouk Sande - WaarBenJij.nu Goed werk voor boeren in Jalihal - Reisverslag uit New Delhi, India van Anouk Sande - WaarBenJij.nu

Goed werk voor boeren in Jalihal

Door: anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

10 Mei 2010 | India, New Delhi

He!

Wat ontzettend leuk al die berichtjes!! Onwijs bedankt!

Afgelopen week heb ik weer veel meegemaakt. Ik ben met vertraging woensdag vertrokken naar het Jalihal gebied. Jalihal is een gebied in de woestijn met zo’n 20 kleine dorpjes waar veel arme boeren leven. In het Jalihal gebied heeft YPS lodges waar de medewerkers en gasten slapen, waar er scholen zijn en de uitwerking van de projecten plaats vindt. Want de meeste projecten van YPS zijn gericht op de mensen in dit gebied.
Woensdag was een lange dag in de auto, het was erg warm en de wegen waren slecht. Gelukkig had de auto ARKO (alle ramen kunnen open) en kreeg ik een warme wind van meer dan 45 graden met zand in mijn gezicht. Onderweg was er niet veel te zien: zand, stenen en af en toe een lemen hutje waar mensen wonen.
Eenmaal aangekomen bij de lodges, was het al bijna donker en was er helaas geen elektriciteit (alleen overdag 5 uurtjes). Ik had mijn eigen centerparks-huisje met alles er op en er aan (alleen geen elektriciteit en stromend water), ook werden alle maaltijden verzorgd. Veel was er niet te doen dus vroeg naar bed tussen de vele sprinkhanen en muggen. Door de hitte en al deze insecten had ik die nacht niet veel geslapen maar kon ik een super mooie zonsopgang zien met vele mooie vogels en een heerlijk koel briesje!
Donderdag hebben we boeren bezocht die met behulp van YPS wel goed kunnen produceren. YPS helpt hen aan kennis over het watergebruik en de plantages. Door het woestijnklimaat moeten ze hier zo zorgvuldig mogelijk mee omgaan. In mijn hele leven heb ik nog nooit zulke arme mensen gezien. De boeren leven in een lemen/rieten hutje met golfplaten waar geiten en buffels in de zelfde ruimte huisvesten. Veel van de kinderen lopen op blote voeten, hun haar in klitten en hebben een broek of jurk aan met veel gaten en zonder knopen die ze bij elkaar houden met een touwtje.
’s middags ben ik naar een dorpje geweest waar YPS een soort toneelstuk hield op het dorpspleintje. Met dit toneelstuk en de liedjes hopen ze mensen te interesseren en te informeren over de projecten van YPS en de hulp die ze kunnen bieden. Ik had het gevoel dat de mensen in het dorpje meer naar mij keken dan het toneelstuk, maar het was leuk om te zien hoe dat er aan toe gaat. ’s Avonds kon ik weer niet veel doen en ben weer vroeg naar bed gegaan.
De volgende dag weer vroeg op, want we vertrokken richting Bijapur. Bijapur is een grote stad 50 km van Jalihal vandaan. Bijapur is een historische islamitische stad met veel ruïnes. Hier werd ik opgewacht door een oud-medewerker van YPS die in deze stad woont. Samen met hem ben ik heel de stad doorgesjeesd om alles te zien. De hoogtepunten waren:
Ibrhim Roza = 600 jaar oud mausoleum in islamitische stijl
Malik-e-maidam = reuze kanon van 5 meter lang en 1 meter breed op een oude stadsmuur
Apali Buruj = Oude toren met uitzicht over de stad
Barak aman= oude ruïne
Gol Gumbaz = een na grootste dome/koepel, na Pantheon in Rome. Dit was een mausoleum waar je ook in de top van de koepel kon. Hier hoor je je eigen echo 7 keer.
Shastri market = veel fruit, groenten, kleding en andere kleurrijke dingen.
Na deze indrukwekkende stad moest ik weer 5 uur in de bus terug naar Sangli waar ik vies en vermoeid terug kwam. Ik zou best zin hebben in een heerlijke normale douche! De afgelopen dagen heb ik heerlijk kunnen uitrusten en nu kan ik er weer volop tegen aan.

Het is weer een lang verhaal geworden, maar hoop dat jullie zo een beetje een indruk krijgen wat ik hier doe. Bij dit verhaal zal ik ook de foto’s van het vorige verhaal doen, want dit lukte toen niet.

Spreek jullie allemaal snel weer!
Kusjes Anouk

• 10 Mei 2010 - 11:23

Marjon:

Hee Anouk!
    Wat een indrukken weer he tijdens het bezoek de afgelopen week. Kan me voorstellen dat je ondanks dat je vroeg naar bed ging toch afgepeigerd was na die dagen. Zie ik nu goed dat de temperatuur aan het zoeken is en onder de 40graden aan het komen is? Vat geen kou ;-)
    Weinig nieuws van het thuisfront. Ben vandaag thuis aan het werk ivm schoolvakanties, maar Jessie is aan het logeren bij oma Jeanne waar we gisteren zijn geweest. Lekker rust hoor haha
    Het weer is hier nog steeds bagger. Ik loop met sokken aan en een fleecevest. De winterjas hangt nog steeds aan de kapstok!
    Anoukkie houd je haaks en tot de volgende keer weer.
    Kusssssssssssssssssssss,
    Marjon

• 10 Mei 2010 - 12:08

Opa Oma:

Liev Anouk,waren heel erg onder de indruk,van jouw reis ,keken met je mee over hoe arm de mensen waren en het immens grote verschil tussen arm en rijk.er is daar nog het een en ander te doen liefs van Opa en Oma

• 10 Mei 2010 - 13:08

Joan:

heej moppie,

wat doe je het daar leuk!! ben benieuwd naar al je foto's en je bijpassende verhalen...
    tot snel, xx

• 10 Mei 2010 - 17:53

Inge:

Nouk!

Moet vast leuk geweest zijn, een paar dagen ertussen uit.. Nice to hear!

xx

• 11 Mei 2010 - 15:22

Karin En Theo:

Geweldig interessant! Lijkt me echt een belevenis! Van die beestjes zou ik ook de kriebels krijgen!

• 12 Mei 2010 - 13:23

Marian:

Ha Anouk,

Wat heb je weer veel meegemaakt, indrukwekkend hoor.
    Leuk ook om de foto's te zien!
    Groetjes,
    Marian en familie.

• 12 Mei 2010 - 18:59

Peter (Utrecht):

Hi Anouk, eindelijk heb ik je site via Marloes ontvangen. Je maakt echt vette dingen mee zeg! Ben jaloers op je, zeker als ik die mooie foto's zie. Kan je me maybe toevoegen aan je mailinglist zodat ik je verhalen kan volgen? M'n adres is peertje_oo@hotmail.com
    tot snel & nog veel plezier!

Groetjes Peter

• 13 Mei 2010 - 04:09

Bernadette Veenstra:

Heee Anouk!! Leuk om je verhalen te lezen, je maakt echt super veel interessante dingen mee! Heel veel succes en plezier nog!! kus

• 13 Mei 2010 - 12:17

Inge V Balkom:

Heey anouk,

Wat een mooi verhaal, echt leuk om te lezen. Heb het gevoel dat het daar toch wel een beetje lijkt op wat ik hier zie. En wat knap dat je alleen alles zo aant ontdekken bent. Echt leuk!! Ik volg je verhalen, dus ben benieuwd naar de volgende.

Kus

• 15 Mei 2010 - 21:04

Sylvia:

leuk te lezen weer!!!!
    je had een leuk reisgezelschap !!!zit er wat bij voor je? ha ha
    we hebben net de herfstvakantie achter de rug we waren in zeeland br br stuur maar wat warmte hierheen dat zou heerlijk zijn
    groetjes uit naaldwijk van ons allemaalx.

• 17 Mei 2010 - 18:04

Joke:

Hallo, Anouk je bent nu al op de helft van je reis.Het is erg leuk het zo te lezen. Je maakt zo erg veel mee he.En jij hebt het lekker warm, nou dat is hier wel anders. Gr en tot de volgende keer.Hou je taai!

Verslag uit: India, New Delhi

Plannen gewijzigd

18 Mei 2010

Ziekenhuis
Anouk

Hoi! Dinsdag 6 april vertrek ik dan eindelijk naar India! Na veel emailtjes heen en weer is mijn stage en alles er om heen geregeld! Ik ga naar Sangli, waar ik de mensen van Yerala Food Projects ga helpen met het verbeteren van de marketing van hun producten. Deze producten zijn ketchups, pickles en jams die gemaakt zijn door mensen met de hulp van een soort micro-krediet. Ik zal hier 3 maanden aan werken, maar natuurlijk ook de indische cultuur opsnuiven. Ik houd jullie via deze site op de hoogte van mijn leven in India! De laatste dagen voor mij gaan nu in! Ik ben nu begonnen met lijstjes maken, laatste spulletjes kopen en dan nog inpakken en van iedereen afscheid nemen! Heel veel leesplezier en ik hoop ook van jullie te horen! xx

Actief sinds 02 April 2010